Dragă antreprenorule,
”Marketingul înseamnă actul generos de a-i ajuta pe ceilalți să devină cine caută să devină.”, spune Seth Godin în una dintre cărțile mele preferate, “Asta înseamnă marketing”.
Când te gândești la marketing, poate te gândești mai mult la marketingul pentru clienții tăi. Însă, o altă „piață” la fel de importantă este setată de angajații tăi, echipa ta, oamenii care pot face ca brandul să prindă viață pentru clienți.
În munca mea de marketer, de a ajuta antreprenorii să se dezvolte și să desfășoare campanii de branding și marketing, am constatat că nu se poate ignora aceasta parte, nici pe departe.
De ce este atât de important marketingul intern?
În primul rând, pentru că este cel mai bun mod de a ajuta angajații să facă o conexiune emoțională puternică cu produsele și serviciile pe care le vinzi. Fără această legătură, este posibil ca angajații să submineze așteptările stabilite inițial. În unele cazuri, acest lucru se datorează pur și simplu faptului că nu înțeleg ceea ce s-a promis publicului, așa că ajung să lucreze în scopuri transversale. În alte cazuri, este posibil să nu creadă de fapt în brand și să se simtă dezlănțuiți sau, mai rău, ostili față de companie. Am constatat din propria experiență, ca fost angajat, că atunci când oamenilor le pasă și cred în brand, sunt motivați să lucreze mai mult, iar loialitatea lor față de companie crește. Angajații sunt unificați și inspirați de un simț comun al scopului și identității.
Pe fondul presiunii de a dezvolta noi proiecte și de a diminua costurile operaționale, marketingul intern este ușor trecut cu vederea. La urma urmei, în perioadele de stres financiar, chiar și bugetele de marketing extern sunt examinate, în ciuda faptului binecunoscut că marketingul extern este important. Dar este un adevăr al afacerilor că, dacă angajaților nu le pasă de compania ta, în cele din urmă vor contribui la dispariția acesteia. Și depinde de tine să le oferi un motiv să le pese.
Angajamentul față de brand al angajaților unei organizații (Employee Brand Engagement) stabilește o legătură critică între angajați și clienți.
Employee Brand Engagement diferă de „Employer Branding”, acesta din urmă se referă la eforturile unei organizații de a-și spori imaginea pentru a atrage și a păstra angajați talentați. Este, de asemenea, mai mult decât a promova marca angajaților așa cum ai face-o clienților și te aștepți ca aceștia să „cumpere” mesajul pe care încearci să-l „vinzi”. Nu este vorba de a vinde nimic sau chiar de a spune angajaților ce ar trebui să facă; este vorba despre informarea, inspirarea și implicarea angajaților, astfel încât aceștia să dorească să susțină și să promoveze brandul tău.
Conform articolului din Harvard Business Review, Employee Brand Engagement are 3 dimensiuni, pe care eu însămi le-am experimentat și integrat mai mult sau mai puțin, din postura de angajat, de-a lungul anilor:
- Angajament personal și emoțional. De exemplu, angajații simt o legătură emoțională cu brandul și acționează ca ambasadori ai acestuia, împărtășind în mod activ informații pozitive despre brand cu prietenii, familiile și comunitățile și le recomandă acestora.
- Înțelegerea strategiei de brand. Angajații înțeleg cine sunt clienții-țintă ai brandului, cum este poziționată marca față de concurenți și ce face marca unică și valoroasă din perspectiva clientului.
- Implicarea zi cu zi cu brandul. Angajații au acces adecvat la instrumente și date despre modul în care brandul este perceput de clienți și cultivă și întăresc în mod activ brandul zilnic, la fiecare punct de contact.
Employee Brand Engagement nu produce doar angajați fericiți și angajați; dezvoltă angajați fericiți, implicați, care produc rezultatele corecte. Compania nu este recunoscută doar ca un loc minunat de lucru; creația, opera în sine devine grozavă. Și compania nu se impune doar ca un angajator; pune bazele unor relații excelente cu clienții.
În curând, vă voi spune povestea unui brand local cu care colaborez, facilitându-i și asigurându-i instrumentele potrivite lucrului unei strategii de brand interne, validată inițial cu liderii organizației, iar apoi lucrată în detaliu împreună întreaga echipă.
Cu drag ținem aproape,
SG, marketer conștient 🙌